Close up...

Tänker på allt jag lärt mig som barn, att leva med å lära av naturen.
Aldrig ta upp mer fisk än vad du äter.
Värna om den för kommande generation.
En natur som är förstörd tar lång tid att läka.
Min trädgård är stor å jag vill bevara den fin!



Tänker på alla gruvor som planeras.
Upproret mot planerna på att öppna gruvor, folk som bara pratar tomt.




"Möte angående gruvdrift som i princip dödar två samebyar för utlänska vinstintressen."

"Det är inte bara två samebyar som drabbas. Alla med hus & stugor, friluftslivet, turism, jakt & fisket kommer oxå att drabbas. Den gruva vi har här lever vi alla med & många lever av den eftersom vi som bor här vet inget annat. Men den stora frågan är om det finns någon som vill ha en till gruva som drivs av ett utländskt företag som kommer hit & skövlar naturen som vi alla är beroende av på ett eller annat sätt?"/Anna Elisabeth Inga


"Kiruna iron har planer på att öppna gruvor i Rouvdenjunnji, Ekströmsberg i Kalix älvs nordligaste källflöden."

 

"Damien Hicks (vid Scandinavian resources, moderbolaget till prospekteringsbolaget Kiruna iron) sa att de drar sig ur projektet om de får en väldigt stark lokal opinion emot sig./Niila Inga."



What are words if you really don't mean them when you say them?

Miniatyr 3:13

Chris MedinaWhatAre Words

Music video by Chris Medinaperforming What AreWords...

av ChrismedinaVEVO | 19 032 292 visningar


"Kalixälven är navelsträngen i våra liv. Den är skyddad tillsammans med sina källflöden enligt Naturresurslagen. Jag kan inte begripa att man tänker tanken att etablera en gruva i området./Älvräddaren och sportfiskeexperten Gunnar Westrin"


"Men vi anser att det handlar om alldeles för grova ingrepp i ett viktigt rek-reationsområde för att man ska starta en gruva med så kort livslängd./Gruvtolvans Ordförande Jan Thelin"

"Livslängd minst 20 år"

"Kiruna iron säger att man behöver ha en fyndighet på minst 100 miljoner ton för att anse att det är idé att gå vidare. Där är man inte ännu."

 

"Det känns hemskt att 20 års gruvbrytning ska kunna ta död på hela min historia och hela min framtid. Gruvorna kommer innebära slutet för renskötseln i både Leaveas och Girjas samebyar./Niila Inga"

 

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6726693

"Västerbottensnytts avslöjande:

Sjön Hornträsket i Lycksele var en av länets bästa och fiskrikaste sjöar men både sik, röding och harr. Nu är sjön död, här finns inte en enda fisk."


Tänkvärt..

"Ta inte mer fiskar än vad som ryms i stekpannan, eller plocka aldrig fler blommor än vad som ryms i vasen."



"FISKEKRÖNIKAN.

Jag har förstått att naturen är en ändlig resurs, ett jordens arv som vi måste sköta, respektera och vårda. För mig är det en självklar tanke, en insikt som tyvärr sakta men säkert knakar i fogarna."

http://www.nsd.se/fiske/artikel.aspx?ArticleId=6759869




Jag vill kunna ge min trådgård vidare i samma skick som jag fick den!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0